Styczeń 10, 2019 2 min. czytania

Pilates jako uniwersalna forma sportu

Category : Sport

Siedzący tryb życia, częste korzystanie z komputera oraz natłok obowiązków zawodowych sprzyjają wadom postawy, i niskiej aktywności ruchowej. Niektórzy wyznaczają sobie ambitny cel, że będą regularnie uczęszczać do siłowni, jeździć na rowerze albo urządzać sobie długie wieczorne spacery. Często po pracy jesteśmy jednak zbyt zmęczeni, żeby chciało nam się jeszcze podejmować jakikolwiek dodatkowy wysiłek. Istnieje złoty środek. Dla wszystkich zapracowanych osób, które na co dzień mają mało wolnego czasu, idealną opcją wydaje się być pilates.

Pilates – co to?

Pod tajemniczą nazwą pilates, która pochodzi od nazwiska niemieckiego pomysłodawcy, kryje się zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych. Pilates nie jest szczególnie forsownym i wymagającym treningiem, więc przeznaczony jest dla szerokiego grona odbiorców. Ta, coraz bardziej popularna, forma sportu, wpływa nie tylko na poprawę naszej kondycji i sylwetki, ale jest też wskazana dla osób uskarżających się na bóle pleców. Pilates jest aktywnością zalecaną niemalże dla wszystkich, niezależnie od wieku, czy wagi ciała. Obok sportowców i zawodowych tancerzy, bez trudu ćwiczyć mogą zatem osoby starsze, osoby ze sporą nadwagą oraz kobiety ciężarne po konsultacji lekarskiej, i zakończeniu pierwszego trymestru ciąży. W przypadkach wątpliwych, jak stan błogosławiony, czy okres bezpośrednio po kontuzji, zestaw ćwiczeń jest dobierany indywidualnie do możliwości i stanu zdrowia ćwiczącego. Pilates jest zatem w pełni bezpieczny i nieobciążający.

Pilates dla początkujących

Oczywiście zestawy ćwiczeń dla początkujących oraz zaawansowanych zawodników mogą znacznie różnić się od siebie, zwłaszcza, gdy swoją przygodę z pilatesem rozpoczyna osoba, która dotąd ze sportem i aktywnością miała niewiele wspólnego. Dochodzenie do formy odbywa się za sprawą systematycznej pracy, więc doświadczony trener jest w stanie dobrać dla początkujących spokojne ćwiczenia. Z czasem do tego zestawu dodaje się kolejne ćwiczenia oraz ćwiczenia o wyższym poziomie trudności.

Zalety pilatesu

Choć pilates nie jest dla osób nastawionych na szybką i spektakularną utratę wagi, pozwala pięknie wymodelować brzuch, czy uda. Odpowiednio dobrane ćwiczenia angażują do pracy wszystkie partie mięśni. Już po pierwszym miesiącu znacznie poprawia się wydolność organizmu, a sylwetka staje się smuklejsza. Poprawia się również wygląd naszej skóry, która staje się bardziej napięta i elastyczna. Pilates wspomaga mięśnie pleców i dzięki temu odciąża kręgosłup. Niewiele osób o tym, że delikatne formy pilatesu są wręcz wskazane w sytuacji, gdy dochodzimy do siebie po rozmaitych urazach- mogą wówczas stanowić swoistą postać rehabilitacji. Bezdyskusyjnym jest także fakt, że aktywność fizyczna wiąże się z endorfinami, hormonami szczęścia. Ma zatem wpływ na poprawę naszego nastroju i samopoczucia, zapobiegając stanom depresyjnym, czy stresowi. Regularne uprawianie jakiegokolwiek sportu, czy odbywanie codziennych treningów daje zresztą ćwiczącemu ogromną satysfakcję, podnosząc jego samoocenę i poczucie własnej wartości.

Pilates – przeciwwskazania

Mówi się, iż pilates jest sportem uniwersalnym i rzeczywiście niewiele jest przypadków, w których odradza się tę formę aktywności. Przeciwwskazaniem do uprawiania pilatesu jest m.in. ciąża wysokiego ryzyka, czy choroby przewlekłe. Pilates nie jest również przeznaczony dla osób z zaawansowaną osteoporozą, przepukliną dyskową, czy nieustabilizowanym ciśnieniem krwi. Nie poleca się tego typu ćwiczeń także osobom, które stosunkowo niedawno zmagały się ze złamaniami kości.