Marzec 3, 2019 2 min. czytania

Dlaczego powinniśmy oddychać przez nos podczas ćwiczeń?

Category : Sport

Zdrowe odżywianie, aktywny tryb życia i ogólna dbałość o jakość codziennej egzystencji powinna być gwarantem dobrego samopoczucia i długowieczności.

Czy jednak wszystko, co robimy w ramach aktywności ruchowej, dobrze wpływa na nasze samopoczucie? Sprawdźmy.

Od rekreacji po trening

Początkowo zapewne każda aktywność sportowa miała charakter rekreacyjny, ot bieganie po parku, przejażdżka rowerem, czy trochę ruchu na siłowni na świeżym powietrzu. Nieraz zdarzyła się zadyszka, czy kolka, bo przecież na oddychanie podczas ćwiczeń nie zwracało się uwagi. Z czasem rekreacja przestaje wystarczać, a aktywność przenosi się na poziom treningowy.

Treningi, czyli od czego zacząć

Nim zdecydujemy się na regularne treningi, warto zaczerpnąć wiedzy na temat wybranej dyscypliny sportu. Przeczytać poradnik lub przejrzeć fora internetowe. Dobrym pomysłem będzie udział w przynajmniej kilku zajęciach prowadzonych przez fachowca, człowieka z doświadczeniem i wiedzą. Warto pamiętać, że źle przeprowadzony trening może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dopiero, gdy mamy pewność, że dana dyscyplina jest tym, co chcemy trenować zaczynamy kompletować sprzęt sportowy i inwestować w rozwój.

Przebieg treningu

Każdy trening warto rozpocząć od ćwiczeń rozciągających i rozgrzewających mięśnie, dodatkowo koniecznie trzeba zadbać o oddychanie podczas treningu. To, ile i jak dostarczymy organizmowi tlenu, przełoży się potem na efekty.

Dopiero po rozgrzewce zaczynamy regularny trening, który w zależności od dyscypliny może trwać od godziny do nawet kilku godzin (np. kolarstwo, gdzie oprócz wzmocnienia siły mięśni doskonali się wytrzymałość fizyczną i psychiczną)

Jak oddychać podczas ćwiczeń?

Aby ćwiczenia fizyczne przyniosły oczekiwane rezultaty nie wystarczy systematycznie trenować i wykonywać coraz to trudniejsze ćwiczenia, pokonywać więcej kilometrów, dźwigać większe ciężary. Trzeba zadbać o prawidłowe oddychanie podczas ćwiczeń. Prawidłowe, czyli jakie? Jak oddychać podczas ćwiczeń?

Początkujący sportowiec nie raz usłyszy nie zapomnij o oddychaniu i nie jest to wcale dowcip, bo w czasie wysiłku zdarza się, ze wstrzymujemy oddech, hamując tym samym przepływ tlenu w organizmie. Trzeba się zatem nauczyć oddychać. Przede wszystkim oddychamy przez nos, zwłaszcza wdech należy tak wykonywać. W ten sposób powietrze dostające się do płuc jest przefiltrowane i ogrzane. Kolejną ważną sprawą, jest wykorzystanie przepony. To dzięki oddychaniu przeponowemu oddech staje się głębszy i lepszy jakościowo.

Po trzecie warto przećwiczyć częstotliwość i głębokość oddechu, gdy wykonujemy wyczerpujące ćwiczenia, oddech skraca się, co może doprowadzić do niedotlenienia.

Pamiętajmy, że aktywność fizyczna ma być źródłem zdrowia, a nie powodem chorób.