Listopad 19, 2018 2 min. czytania

Czy joga odchudza?

Category : Sport

Wraz z nadchodzącą wiosną wiele pań decyduje się na rozpoczęcie restrykcyjnej diety odchudzającej, wszak lato i bikini już tak blisko! Czy jednak potrzeba aż tylu dietetycznych wyrzeczeń? A może warto poszukać alternatywnych sposobów? Nie mówię tutaj o wylewaniu hektolitrów potu na siłowni czy podczas treningów aerobowych. Można zacząć prościej, od praktykowania jogi. Joga jest to filozofia indyjska, w naszym świecie utożsamiana głównie z ćwiczeniami wykonywanymi dla zdrowia.

Joga a odchudzanie

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy joga odchudza. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że odchudzanie to ubytek masy ciała, a ten efekt możemy uzyskać tylko za pomocą deficytu energetycznego – zmniejszenia ilości przyjmowanych kalorii lub zwiększenia wydatku energetycznego w ciągu dnia. Jednak osobom odchudzającym zależy nie tylko na spadku masy ciała, ale również na poprawie wyglądu naszej sylwetki. W tym wypadku joga może pomóc. Pozycje jogi nie powodują dużego wydatku energetycznego, ale dzięki jej pozycjom mięśnie pracują w specyficzny sposób, który wymusza wydłużenie mięśnia i systematyczne zwiększenie jego siły. Mięśnie zostają wydłużone, jednak nie pompują się, tak jak to ma miejsce podczas pracy na siłowni, a całe ciało zostaje wysmuklone. Efekty są widoczne nawet po bardzo krótkim okresie ćwiczeń. Zmienia się nasza postura, poprawia się postawa ciała – jest bardziej wyprostowana, a mięśnie i stawy uwalniają się od niezdrowych napięć. Joga zwiększa również ruchomość naszych stawów, gdyż w ćwiczeniach chodzi o to, by doprowadzić do jak największego zakresu ruchu w obrębie danego stawu.

Joga wyszczuplająca

Pozycje jogi, które fachowo nazywają się asanami, wykonuje się powoli, wytrzymując jakiś czas w bezruchu, stabilizując sylwetkę i utrzymując mięśnie oraz całe ciało w skurczu. Podczas ćwiczeń, wraz z coraz większą sprawnością i wytrenowaniem, obniża się częstotliwość akcji serca oraz zwiększa pojemność oddechowa. Systematyczne ćwiczenie jogi modeluje sylwetkę i wzmacnia całe ciało. W zależności od tego, które obszary naszego ciała chcemy szczególnie poddać wyszczuplaniu i wysmuklaniu, inne pozycje będą odpowiednie. Jeśli chodzi nam o wyszczuplenie brzucha, dobrą pozycją na początek może być na przykład Bhujang asana lub Dhanurasana. Z kolei pozycja wojownika znakomicie wyszczupla uda.

Jednak joga to nie tylko asany. To również medytacje i ćwiczenia oddechowe, które mogą powodować zmiany psychosomatyczne, a nie tylko na poziomie mięśni. Joga może pomagać w odchudzaniu na wielu różnych poziomach. Należy pamiętać, że joga to pewnego rodzaju filozofia życia, która polega na poszanowaniu naszego ciała, dostarczaniu mu tego, co jest wartościowe i pełne energii, w odpowiednich ilościach dostosowanych do naszych potrzeb. Praktykowanie jogi pozwala na odmianę życia na wielu poziomach – nie tylko fizycznym, ale również duchowym. Dzięki temu nasze ciało i dusza pozostanie w harmonii i będzie współpracowało zarówno podczas odchudzania, jak i innych celów, do których dążymy w życiu.