Marzec 17, 2019 3 min. czytania

Co nam daje joga?

Category : Sport

W wielu klubach fitness coraz popularniejsze stają się treningi jogi. Mogą one odbywać się na świeżym powietrzu, w lasach i parkach. Wiele osób próbuje takich treningów również na własną rękę, w zaciszu swojego domu. Na popularnych portalach z filmami video można znaleźć bardzo wiele materiałów instruktażowych, pokazujących, w jaki sposób wykonywać prawidłowo asany, czyli poszczególne pozycje jogi. Skąd bierze się fenomen tej filozofii?

Co daje joga?

Osoby początkujące powinny zaczynać swoją przygodę z ćwiczeniami jogi pod okiem konstruktorów. Osoby te są zazwyczaj dobrze przygotowane i pokażą, jak prawidłowo wykonywać każdą pozycję, aby przyniosła jak najwięcej korzyści i nie powodowała urazów i bólu.
Już po pierwszym treningu jogi można zauważyć jej korzystne, prozdrowotne działanie. Ćwiczenia polegają na wykonywaniu poszczególnych pozycji, zazwyczaj po osiągnięciu danego ułożenia ciała należy ustabilizować swoją pozycję i pozostać w niej przez jakiś czas, kontrolując swój oddech. Nie są to ćwiczenia aerobowe, które podnoszą tętno i spalają dużą ilość kalorii, niemniej również są bardzo wymagające. Dzięki ćwiczeniom stabilizacyjnym i rozciągającym mięśnie się wydłużają, co powoduje ich smuklenie. Joga poprawia wygląd naszego ciała oraz wysmukla całą sylwetkę. Powoduje także utrzymanie bardziej wyprostowanej postawy ciała. Wraz z postępem treningów mięśnie nie rozrastają się, jak to zazwyczaj bywa podczas treningów siłowych na siłowni, ale nabierają coraz większej siły oraz elastyczności. Ciało jest coraz bardziej rozciągnięte i możliwe jest osiąganie coraz bardziej skomplikowanych pozycji.

Joga – najważniejsze korzyści

Ale joga to nie tylko korzyści dla naszego ciała w postaci lepszego rozciągnięcia i wyprostowania. Podczas sesji jogi pracuje się nie tylko ciałem, ale również oddechem. Dzięki lepszemu utlenowaniu krwi poprawia się ogólne samopoczucie osoby trenującej, wzrasta koncentracja oraz skupienie. Podczas treningów panuje ogólna atmosfera skupienia na sobie, na swoim ciele i umyśle. Regularne ćwiczenia pomagają zwalczać różnego rodzaju bóle, zarówno kostno-stawowe, bóle mięśniowe, bóle pleców. Z kolei ćwiczenia oddechowe powodują uregulowanie oddechu, spadek ciśnienia krwi oraz obniżone tętno. Dzięki temu łatwiej jest zasnąć, obniża się ogólny poziom napięcia i stresu w organizmie. Jest to szczególnie korzystne w dzisiejszym, zabieganym świecie, gdzie coraz większa ilość chorób i zgonów związana jest właśnie z późnymi konsekwencjami szybkiego stylu życia i nadmiaru stresu. Joga jest polecana również pacjentom, cierpiącym na bezsenność oraz depresję.

Na co pomaga joga?

Wszelkiego rodzaju ćwiczenia fizyczne są bardzo korzystne dla naszego organizmu, jednakże joga niesie ze sobą szczególne działanie prozdrowotne. Ze względu na to, że nie potrzeba do jej trenowania szczególnej kondycji fizycznej, zacząć ćwiczyć może praktycznie każdy. Ćwiczenie jogi jest bardzo bezpieczne, ponieważ nie powoduje zbytniego obciążenia stawów, a co za tym idzie jest bardzo mało kontuzyjna. Początkujący wykonują prostsze pozycje, które jednak potrafią przynieść im równie wiele korzyści

Joga jest polecana osobom cierpiącym na przewlekłe bóle mięśniowe i kostno-stawowe, a także te niewiadomego pochodzenia. Jest bardzo skuteczna w terapii leczenia bólu. Potrafi również skutecznie obniżać ciśnienie krwi. Należy jednak pamiętać, aby jogi nie traktować jako formy leczenia, a jedynie terapię uzupełniającą i nie rezygnować z terapii i medykamentów, które zostały zalecone przez lekarza.